Hlavní strana | Jednotka PO | Okrsek | Historie | Galerie | Mapy | Hospoda | O obci Liboměřice |
Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejvíce rozšířenou verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly z různými skříňovými nástavbami (radio vůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo. Tatra 805 je poháněna benzínovým osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem typu T 603A. Byla to jedna z mnoha variant tohoto nejuniverzálnějšího spalovacího motoru, s úpravami přizpůsobujícími motor pro dané použití. Motor měl objem 2545 cm³ (vrtání 75 mm, zdvih 72 mm) a výkon omezený na 75 koní při 4000 otáčkách za minutu. Motor se od verzí pro osobní automobily lišil především použitím jen jednoho karburátoru, nižším stupněm komprese, tlačnými chladicími ventilátory a suchou klikovou skříní se zdvojeným olejovým čerpadlem; to vozům umožňovalo zdolávat i velmi příkrá stoupání bez rizika selhání mazání motoru. Obchodní označení: Tatra 805 JS, r. uvedení do provozu: 1957, objem válců: 2544 cm³, výkon: 75k při 4200 ot./min., typ motoru: T 603, poháněných náprav: 2, počet míst: 2+7, provozní / největší hmotnost: 2750 / 3800 kg, druh: skříňová, výrobce: Tatra Kopřivnice ČR. A to je naše PS 12 |
Hlavní strana | Jednotka PO | Okrsek | Historie | Galerie | Mapy | Hospoda | O obci Liboměřice |